Upplopp

I detta nu sitter delar av familjen och kollar in Filmfestivalens sista rulle för det här året. Själv sitter jag med fuktigt hår efter ett försök att bleka bort råttfärgade utväxter. Stella somnade för halvannan timme sedan efter att jag läst en gammal Bamsebok för henne. Hon vet att jag vägrar läsa serietidningar.


- Är det varför du inte tycker om Bamsetidningar? undrar Stella. Hon använder varför som en riktig engelsman. Ordet därför finns inte i hennes ordförråd.


Nej, jag har inget mot serier men jag gillar inte att läsa högt ur dem. Det krävs alldeles för mycket av mig. Jag känner att jag måste fylla ut med en massa förklaringar om vad som händer i rutorna.


På grund av eller snarare tack vare funderingar över ordet varför, hittade jag den här lilla utläggningen i dn:s språkspalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0