Omtag

Gäster och fisk luktar efter tre dagar. Men vissa gäster kan lukta redan efter tre timmar.


Jag är en mycket krävande kvinna, som lätt hänger upp mig på mina medmänniskor. Speciellt om de hela tiden upprepar samma saker.


Min ena Svägerska är sådan. Så fort man äter något, säger hon minst tre gånger

- Åh guv va gott!

Det spelar ingen roll vad det är fråga om. Redan frukostens fralla med marmelad prisas ljudligt. Vid middagen är hon nästan i extas.


Den här Svägerskan jobbar i en skola norr om stan, där kommunen tydligen beslutat att skolan inte får använda kyrkan för avslutningar, adventsfirande och annat. Det här stör henne otroligt och varje gång vi träffas kommer ämnet på tapeten. Trots att hon vet min åsikt.


Lördagens bastubad blev hett på mer än ett sätt. Jag tycker att kommunen gör helt rätt. Svenska skolan ska vara konfessionslös och traditioner ska upprätthållas i familjen, inte av utbildningsväsendet. Det måste finnas angelägnare saker att ägna sig åt är min åsikt.


Svägerskan, däremot tycker att det är helt i linje med att assimilera människor in i det svenska samhället. Men det handlar inte om svenskhet, det handlar om livsåskådning och där ska skolan vara neutral.


Ja, ja, vi kommer aldrig någon vart i den diskussionen och jag begriper inte varför hon så gärna återvänder till ämnet.


Men det är som somliga inte får nog av traditioner och bemärkelsedagar. Jag hörde att det finns förskolor i stan, som återinfört en ny dag, Mickelsmäss, då barnen ska ta med sig grönsaker. Vem vet, innan vi vet ordet av, står nog Midvinterblotet för dörren.


Nej, nu ska jag inte vara elak mot Svägerskan. I det stora hela har vi trevligt ihop, det är bara ibland som det kan bli för mycket.


Kommentarer
Postat av: Moster Mjölgumpa

Mina barns skola har avslutningar i kyrkan och jag älskar det. Samtidigt tycker jag också att skolan ska stå neutral.Konstigt resonemang av mig.

2007-10-23 @ 12:50:14
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com/
Postat av: Inga M

Vi firar också saker i kyrkan med eleverna på skolan och gillar det. Jag har inga problem med det och uppenbarligen inte föräldrar / elever heller, så jag fortsätter att gå med dem tills jag uttryckligen blir förbjuden att gå. Då får jag väl avstå och då får också förbudsutfärdaren ta ansvar för det.

Det blir väldigt knepigt att inte på något sätt i undervisningen ta med bakgrunden till flera av våra traditioner och helgfirningar och den grund som vår lagstiftning / etik grundar sig på. Det kommer att hänga väldigt löst i luften på något sätt.

För äldre barn kanske det räcker att läsa om saker i bok
eller se på film vad det handlar om, men för små barn så är behöver mycket av undervisningen vara konkret, så även den här undervisningen.

Men vi skickar ju inte in dem till att döpas i svenska kyrkan eller så utan det handlar väldigt mycket om hur bör vara motvarandra och vi går gärna till de samfund och kyrkor som vi blir bjudna till. Om vi hade en muslimsk församling här så skulle vi nog gå till den också på besök och lyssna på deras berättelser eller se något dockspel om något av deras fenomen (Asch de får väl inte avbilda så det funkar inte!) Ja, men i princip så.

2007-10-23 @ 20:13:31
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

För mig är det skillnad mellan att gå till andra samfund i studiesyfte och att ha advents- och luciafirande i en kyrka. Då deltar man. Och kyrkan ger heller inte hela bakgrundbilden; hur man satte kristna etiketter på gamla romerska, keltiska och andra religioners högtider.

2007-10-23 @ 21:30:45
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Ojdå, grönsaksdag... Men de behöver ha något att göra på dagis, de kan inte öva julsånger halva året och sommarsånger andra halvan.

Till Inga skulle jag väl bara fortsätta och fylla i på din linje; att tvingas fira 18 skolavslutningar efter varandra i en kristen lokal med präst och psalmsång vilken tro man än har själv har inget som helst med konkret undervisning att göra utan enbart med tradition och med det fasta grepp som svenska kyrkan kämpar för att och får god hjälp med att behålla. Ungefär.

2007-10-24 @ 00:39:28
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0