Ut ur dimman

Rökförbudet på krogar och pubar har bara haft positiva effekter, är min bestämda uppfattning. En win-win situation, som man brukar säga nuförtiden. Jag, som ickerökare, sorterade raskt bort alla infall att slinka in och ta en öl tidigare. Det var helt enkelt inte värt besväret. Förutom skadan av att utsättas för passiv rökning, så tog allt extra tvättande emot.


Håret var värst. Kläderna gick ju att hänga ut på vädring, men håret satt fast alldeles för nära näsan och inför utsikten att behöva lägga sig med vått hår gjorde att jag hellre avstod från spontana utsvävningar.


Rökarna gjorde också en vinst. Det är lite besvärligare att gå ut och blossa, men i gengäld ger rökpauserna tillfällen till att knyta nya kontakter.


På mitt jobb råder rökförbud. Personalen står och huttrar under ett tak och blossar, som värsta skolelever i en rökruta. Det har gått ut stränga order om att de inte får stå meddetsamma utanför porten.


De flesta respekterar reglerna, det vill säga så länge de är instämplade. På morgonen får man hålla andan när man tvingas passera flera rökare, som står och blossar alldeles utanför porten. De tycker tydligen att de inte behöver bry sig, arbetsdagen har inte börjat ännu. Likadant är det vid hemgång.

Men som man också brukar säga: rökare är också människor, men inte lika länge.


Kommentarer
Postat av: F

Idag passerade jag ett par elever i en ganska trång passage, och det luktade så mycket rök om dem att jag funderade på om de hade varit ute och tjuvrökt. Men sen insåg jag att de stackars ungarna var fullständigt inpyrda av röklukten pga att de utsätts för passiv rökning hemma.

2007-10-25 @ 18:58:13
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Jag är rökare sen 30 år tillbaka.. Men fyy för den lede vad det luktar illa.
Måste väl tillstå att jag är ingen ordinär rökare.
Röker aldrig förrän jag fått frukost och då alltid utomhus. Förresten jag röker alltid utomhus.
Sen kan jag inte förstå att det finns folk fortfarande år 2007 som röker i bilar:(
Jag och maken har sagt att nästa steg blir att placera askkoppen vid tvättvindan 20 meter ner på tomten. Hahaha det blir askul när vi har vinter och 25-30 grader kallt.. Rätt åt oss.. Jajamensan..
Ha en skön helg käraste du:)

2007-10-25 @ 21:39:09
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

F; jag trodde att alla månniskor rökte utomhus numera. Här går folk ut på gården eller hänger ut genom fönstret.
solskuggan; Ja, gör det jobbigt för er, bara. Till slut kanske det är så jobbigt att ni avstår.

2007-10-27 @ 10:38:29
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0