Smekmånaden är över

Det märks att Treans barn börjar bli hemtama här. På gott och ont. Speciellt My stökar och sätter sig på tvären och det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig. När och hur ska man sätta hårt mot hårt. Ikväll var det nästan lögn att få dem i säng.  Var hon inte törstig, så var hon rädd eller så pratade folk alldeles för högt på gården.

Tvåan, som känner mina svagheter, presentade mig med ett second hand-loppisfynd från Jönköping. Palinspel med ram, vändskiva och tre spel. Så delar av helgen har jag tillverkat egna spel, som barnbarnen klarar. Jag hittade den här danska/tyska sidan med bilder i alldeles lagom storlek och ämnen för det behovet.

Ett av originalspelen - I affären - övade addition. Priset på två saker skulle adderas och ingen summa blev högre ön 1 kr.  "Hur mycket kostar bläckhornet och häftstiften tillsammans?" - 95 öre. Jag fick förklara både varor och priser.

Vi tog en promenad med Stella, som tyckte att vi skulle leka kull i Balooparken, Det gjorde vi och för den som inte vet, så handlar det om Ivar Loparken vid Bastugatan. Men vad vet en femåring om arbetarförfattare.

Jag såg i bladet att Gösta Krantz dött. Han bodde i kvarteret snett över och frekventerade samma Systembutik, som jag. På den tiden butiken körde med nummerlappar, så hände det ett par gånger att något rekorderligt fruntimmer i form av expedit sa
- Gösta - idag tror jag att du får gå hem.
Och då gjorde han det. Vände på klacken och lommade hem till lägenheten i kvarteret Mullvaden Andra.

Kommentarer
Postat av: Fia

Man upptäcker ofta att läromedel är färskvara. Författarna anstränger sig att hitta aktuella exempel för att väcka ungarnas intresse och öka motivationen. Men de aktuella exemplen blir snabbt inaktuella. Jag hade "Honken" Holmqvist som bordskavaljer på en middag en gång, och när jag stolt berättade det för mina elever såg de ut som frågetecken. De hade inte hört talas om honom.

2008-12-27 @ 22:47:20
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Och det är vice versa. Folk som jag inte ens visste fanns, har barnbarnen koll på.

2008-12-28 @ 13:08:36
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0