Argumentationsanalys

Trots hårt motstånd från hustrun införskaffade en av M:s arbetskamrater en platt-tv. Efter hårda förhandlingar och tung argumentation gav kvinnan vika. Så här föreställer jag mig att diskussionen gick. Hustrun försöker tappert hålla utgifterna nere.


- Men inte ska vi lägga på oss ytterligare utgifter. Tänk bara på vad lägenheten kostade.

- Det är just det jag tänker på! Egentligen är det huvudlöst att betala 45.000/kvm. Men gjort är gjort.

- Jo, men vi hade ju inget annat alternativ. Vi behövde helt enkelt ett rum till och det hade varit jättejobbigt för Emma att byta skola och kompisar i det här skedet.

- Jag håller med. Men jag har tänkt på det här med boyta och kostnader. Jag skulle lätt kunna öka värdet på lägenheten med närmare 50.000.


Och här kommer argumentet, som inte går att motstå:

- Jo, vår gamla 30-tummare står på en bänk i vardagsrummet.

- Och där står den bra, tycker jag.

- Den tv:n och bänken tar säkert upp en kvadratmeter av rumsytan. En kvadratmeter, som inte går att använda till något annat. Med en platt-tv skulle vi frigöra lägenhetsyta, yta som är alldeles för dyr att ha en tråkig bänk på. Att köpa en ny tv är helt enkelt att spara pengar.


Bänken är borta och nu hänger en 42'' HD-tv på väggen mot hallen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0