Man ska läsa det finstilta

Helst ska man göra det innan. Jag köpte buljongtärningar och läste bara det med stor stil, där det stod "Extra virgin Olive Oil and Sea Salt". Det var alldeles sant men inte hela sanningen. Dessutom blev jag lite lurad av att för packningen var grön och något dyrare än den vanliga sorten. Undermedvetet drog jag slutsatsen att det jag betalade extra för var lite mer nyttigt och ekologiskt.


Nu har jag läst det finstilta. Knorr kan verkligen konsten att vilseleda. Jo, tärningarna innehåller olivolja, men bara 2 %. I listan över ingredienser kommer både socker och härdat fett före. Sånt är inte roligt att få klart för sig.


Men det finns de som råkar värre ut för att de inte läst det finstilta ordenligt. Svägerskans syster t ex. Hon bor i Danmark och gifte sig för ett par år sedan och blev särbo. Maken dog plötsligt för ett par månader sedan. Strax efter själva giftermålet hade paret skrivit ett testamente med hjälp av en advokat.


Där borde Svägerskans syster ha läst det finstilta. Speciellt som inledningen var något i stil med "Detta testamente är oåterkalleligt och gäller för evärdlig tid". Och i Danmark betyder det verkligen för alltid.


Konsekvensen av det undertecknade papperet är att den döde mannens barn från tidigare äktenskap är arvsberättigade till kvinnan på samma sätt som hennes egen son. Något som döttrarna inte var sena att begripa.

- Jo Pirkko, när du dör flyttar jag nog in i din lägenhet.


Så kan det gå om man inte läser det finstilta.


Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Stackars männscha! Hon som knappt träffat döttrarna tidigare.
(blogg.se verkar ha problem så jag testar att kommentera)

2008-02-19 @ 22:15:43
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Gautehanne

Nice site... Very cool design! Useful information. Go on! Good Site

2010-01-18 @ 07:55:57
URL: http://gautehanne.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0