Vågspel

En gång hade jag den vackraste av vågar. Den var i glas och nästan osynlig. Jag hade haft den i flera år och den var fullständigt ärlig och uppriktig mot mig, något som jag uppskattade. Men en dag dög den inte längre. Jo, åt mig dög den absolut men inte åt Maken för han hade sökt sig till dåligt umgänge.


Förra våren fick Maken ett anfall och påbörjade en aktion för ett hälsosammare liv. Var och varannan morgon gick han stavgång ihop med Ettan. Ibland gjorde Svärdotterns sällskap. Det var hon som visade sig ha dåligt inflytande.


Svärdottern pratade mycket om sin nya förträffliga våg. Den visade inte bara vikten utan gjorde en analys på vad vikten egentligen bestod av. Man kunde få besked om fördelningen mellan fett, vatten och muskler. Dessutom besked om kalorinivå och vad man skulle göra för att få kroppen att komma i jämvikt. Så Svärdottern hängde då och då med på stavgången på vågens inrådan.


Innan jag hann att ana oråd var min förtjusande våg borta. Varför? Jo, man kan inte köpa nytt om det man redan har fungerar OK. Sån är en av reglerna i vårt hem. Alltså hade Maken gett bort min vackra våg till Tvåan. Och innan jag visste ordet av stod det en ny pjäs på sovrumsgolvet, en rostfri våg som jag inte alls är överens med.


För det första tar det säkert en halv minut innan vågen är färdig med allt den ska göra. Sen ger den så meningslösa besked. För alla värden finns det en niogradig skala, som säkert är jätteintressant för Svärdottern. Hon är smal och rör sig förmodligen kring jämviktsvärdena.


Men vad har jag för nytta av att vänta ut besked om extremvärden? Och varför ska jag behöva utöva tålamod för att se ilsket blinkande symboler, som uppmanar mig att ändra kost, dricka mer vatten och träna? Sådana självklarheter kan jag klara av utan tysk Rocket Science.


Nej, jag vill ha tillbaka min fina genomskinliga våg. Den höll inte på och tjafsade om det uppenbara.


Kommentarer
Postat av: Marina

hahaha! stackars vågen.

2008-03-06 @ 10:40:41
URL: http://www.hennes.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Speciellt när jag klampar upp på den. Då blir det tryck av.

2008-03-06 @ 19:55:35
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0