Bluff bourguignon

Det finns halvfabrikat som jag inte förstår mig på. Som den här nyheten från Scan t ex. En burgundisk köttgryta färdig på 10 minuter.

Jag tycker att de missförstått grytidén. Vitsen med en köttgryta är inte själva ätandet; det är tillagningen.


Köket ska bli rörigt, handtag på kylskåp och lådor kletiga och huset ska fyllas av väldoft. Medan härligheten kokar, skapar man ordning i förödelsen och fixar klyftpotatis och sallad innan det är dags att duka bordet.


Jag såg en pjäs på Stadsteatern för många år sedan, där hela handlingen utspelade sig i ett napolitanskt kök. Det var söndag och flera kvinnor tillagade en köttgryta. På riktigt. Det luktade mat i hela salongen medan familjemedlemmar kom och gick på scenen. Jag minns inte ett dugg av handlingen, bara att det pågick i flera timmar.


Så ska en köttgryta tillredas. Inte på 10 minuter i mikron. Då hinner man ens koka ris eller potatis och inte heller fixa salladen.


Kommentarer
Postat av: Fia

Jag njuter när maten står och puttrar och väldoften sprider sig i huset. Det enda som känns jobbigt ibland är att mat tar så lång tid att laga, och så kort tid att äta.

2008-11-18 @ 23:05:50
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Rutan

Åh, så gräsligt! Det matas och matas att man bara s k a ha ont om tid och stressa med maten. "Inget krångel alls", och det ska gå så himla fort. Undra på att det är snabbmat som gäller, trots att folk nog har tid att laga mat. Men tänker man sig att göra en gryta från grunden när de sitter hungriga vid bordet redan så är man ju fel ute. Reklamen förstör med det där "jag gömmer förpackningen i köket och låtsas att jag gjort det själv".

2008-11-19 @ 10:28:32
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: SolSkuggan

Håller fullständigt med. Vilken härlig beskrivnig du gav på köket under matlagningen.

Ha det gott!

2008-11-19 @ 11:35:32
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: Anonym

fia; en helg utan grytmiddag är en bortkastad helg. Och när jag ändå är igång, gör jag lite extra så att det räcker ett par middagar till. Präktigheten själv!



rutan; visst är det förskräckligt. Den där idiotiska reklamen för smulpaj gör mig förbannad. Som om the real thing skulle var så komplicerad.



solskuggan; tack! Ja, jag har en förmåga att röra till det fullständigt under matlagningen. Fokus ska ligga på lagning, inte städning. Det tar jag sen.

2008-11-19 @ 14:55:34
Postat av: frktjatlund

Varför blev jag plötsligt anonym?

2008-11-19 @ 14:58:32
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0