Eko

Jag har sagt det förr och tvekar inte att säga det igen: upprepningar är av ondo. Speciellt när folk tror att de är roliga. Hur kul är min chefs ständiga lunchskämt egentligen?


Gubbsen på mitt jobb är lata och gillar gubbmat. Alltså mat utan fräscha grönsaker och finess. Då ligger haket Kultingen lägligt bara ett stenkast bort. Så gott som varje dag vid 11:15-tiden sticker chefen in huvudet i andra gubbars dörrhål och undrar om de "vill bli kultiverade" alternativt om de "känner sig kultiverade".


Dag ut och dag in hör jag detta minst tre gånger innan man bestämt sig för vilken kult man ska ägna sig åt.


En kollega ger alltid samma svar när någon undrar hur läget är.

- Jo, jag vaknade imorse. Så var den dagen förstörd.

Sen brukar hon dra till med.

- Jo du. Man är en dag närmare brännugnen.


Not so very funny. Särskilt inte var och varannan dag, dessutom före frukost.


För ett tag sedan utnämnde jag DN:s Johan Croneman till personlig favorit. Nu har han fallit ner från piedestalen. Inte nog med att han upprepar sig. Han upprepar en klyscha, som jag är överkänslig mot. Både i recensionen av A A Gills bok och i TV-krönikan Settman-Sverige är det nya landet, drar han till med det, enligt min mening, förhatliga "Missförstå mig rätt".


Missförstå mig rätt, men endera dagen hamnar Croneman i samma hög som Kattis om han inte passar sig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hade en gång en jobbarkompis som varje dag kl 11 gick på toaletten med orden "nu är det dags att hälla ut kaffet". År ut och år in. En annan (på ett annat jobb) sa varje eftermiddag kl 14.30 "Ska vi ta en paus? Skönt att byta stol en stund."

2008-11-26 @ 21:50:35
URL: http://.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

En numera pensionerad medarbetare brukade spilla lite jungfruvatten.

2008-11-26 @ 22:52:10
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0