Tappat sugen

I dagens svd står det några rader om Göran Larsson, pälshandlaren på Hornsgatan. Jag förstår att mannen tröttnat.

Ska det vara så svårt att fatta att det är olagligt att hota och förstöra men helt lagligt att sälja skinn- och pälsarbeten. Och tror djurrättsaktivisterna verkligen att de tar stilpoäng hos allmänheten med att hälla ut tjära på trottoar och husfasad.

Tydligen har man inte bara nöjt sig med det utan kommit med hot mot handlarens anhöriga. Har människors inga rättigheter eller värde i djurrättsaktivisternas värld?

Kommentarer
Postat av: Madeleine Olsson

Jag är den första att beklaga Göran Larsson på ett personligt plan, men frågan måste samtidigt ses i ett större sammanhang.



En majoritet av befolkningen vill förbjuda pälsfarmningen på etiska grunder (Demoskop, 2006). Minkfarmarna lever inte upp till den djurskyddslagstiftning vi de facto har i Sverige (Jordbruksverkets utredning, 2002). Trots detta finns näringen kvar.



Jag vill på inget sätt uppmuntra till brott, men jag förstår frustrationen hos de som ser minkfarmare flagrant bryta mot lagen och komma undan med det. Jag förstår tillochmed att ett fåtal av dem tröttnar och ger igen med samma mynt.



Varför inte lyfta frågan till en politisk nivå igen, följa folkviljan och djurskyddslagstiftningen och sonika se till att även minkar måste ges rätt till sina naturliga beteenden? Då skulle hela frågan vara ur världen och enskilda näringsidkare kunna ägna sig åt någon mer renhårig sysselsättning. Grundproblemet är trots allt den demokratiska hanteringen av hela pälsdjursfrågan.

2008-11-20 @ 18:38:10
Postat av: Anders Blomquist

Så Madeleine Olsson tycker därmed att pälsmotståndare är rättfärdigade att hota en pälshandlares döttrar?

2008-11-20 @ 19:49:02
Postat av: Fia

Min man tog ett extrajobb som väktare för en massa år sen. Vid ett tillfälle skulle han rondera med en tjänstehund vid ett nybyggt McDonalds (i Hässelby eller Vällingby, minns inte just nu) över natten. Då kom ett gäng militanta hulliganer och slog sönder rutorna och skickade in hemgjorda brandbomber. De var tillverkade av tvålflingor och fick ungefär samma effekt som brinnande napalm. Min man hade tur som överlevde, men ansiktet var sotat, ögonbryn och hår var svett och lungorna allvarligt rökskadade. Attacken var riktad mot det multinationella McDonalds, men snacka om att det drabbade tredje person.

2008-11-20 @ 19:51:10
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

madeleine; folks åsikter i enkäter är inte lagstiftande och ändamålen helgar inte medlen.



anders; eller är det att ge igen med samma mynt? När man är besviken på att lagar inte följs hotar man folk, som inte har med saken att göra.



fia; läbbig upplevelse men om några år sitter dagens huliganer och käkar Happy Meal ihop med sina barn.



Vi bor ju bara 50 m från den här butiken och det har varit flera attentat under årens lopp.

2008-11-20 @ 20:42:55
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Madeleine Olsson

Anders Blomquist och frktjatlund, jag diskuterar för att försöka förstå varför enskilda människor verkar känna sig tvingade att ta till de metoder vi ser här. Förståelsen av varför brott sker är en förutsättning för att i framtiden förhindra dem.



Historiskt har människor alltid reagerat med avsky inför orättvisor i samhället. Vore homosexualitet fortfarande olagligt skulle vi se Stonewallkravaller än idag. Istället för att slå ned sådana kravaller med maximal repression, gjorde samhället där det enda rätta: gick i en demokratisk riktning och gav homosexuella utökade rättigheter. Detta är något att lära av.



Jag tror att de som står bakom den händelseutveckling vi ser känner sig svikna av att de demokratiska processerna inte fungerar i pälsdjursfrågan, och tar till det enda medel de anser sig ha kvar. Det är beklagligt ur en mängd synvinklar och ingenting jag vill se mer av.



Lösningen på problemet är som jag ser det att fokusera på orsak snarare än konsekvens. Varför sker detta? Jag anser att det är bättre att förhindra att sådana här situationer uppstår, än att i efterhand försöka lösa dem med fängelse och batonger.



Jag tycker att våra folkvalda politiker borde lyssna på opinionen och förbjuda pälsfarmning. Det är i mina ögon den enda sanna demokratiska lösningen. Så länge pälsfarmare får bryta mot djurskyddslagstiftningen, urholkar det människors respekt för övrig lagstiftning och jag tror att det är vad vi ser precis nu.

2008-11-20 @ 22:01:52
Postat av: Gubben

Madelein Olsson: Du vill diskutera varför människor begår brott! Men vill vinkla det till varför de känner sig tvingade att begå brott. Med en sådan utgångspunkt är lagstiftning meningslös, inte heller normer eller känsla för moral och etik behövs.

Då är det plötsligt OK att hota en familj, att utöva djurplågeri genom att släppa ut minkar och att förstöra andras egendom.

Jag hoppas verkligen att våra politiker aldrig kommer att ta intryck av en sådana maffiafasoner!



2008-11-20 @ 22:30:09
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Gubben

Förlåt mig, frktjatlund, men jag blev så förbannad!

2008-11-20 @ 22:31:17
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: frktjatlund

gubben; du är förlåten.



madeleine; hemma på min gata i stan kan jag lugnt säga att inställningen inte speglar "opinionen". Folk är mer än trötta på aktivisterna.



Sen är jag yrkesskadad och skeptisk till statistik baserad till enkäter. Som man frågar får man svar, typ.

2008-11-20 @ 22:37:57
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Gissa varför jag inte vågade sälja min helt lagliga päls öppet via Blocket eller liknande!

2008-11-21 @ 00:31:49
Postat av: Madeleine Olsson

gubben, varför skulle lagstiftning vara meningslös? Hela situationen uppstår ur brist på efterlevnad av den lagstiftning vi har, och ur människors patos och känsla för moral och etik.



Jag tror inte heller att människor i allmänhet anser att förstörande av egendom är acceptabelt, det är inget jag argumenterar för. Däremot ser jag hur den allmänna opinionen svängt från att päls är totalt normaliserat till att bli något som sticker i ögonen på många och som är svårt att försvara på etiska grunder.

2008-11-21 @ 10:40:08
Postat av: frktjatlund

Nu tror jag inte att vi kommer särskilt mycket längre.

2008-11-21 @ 14:56:14
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Madeleine Olsson

Vore det egentligen inte mer konstruktivt och framåtsträvande att diskutera vår syn på djur, deras rättigheter och hur de idag behandlas i vårt samhälle?



Kanske kan vi ta upp något om dubbelmoralen i hur vissa djur får leva fantastiska liv, upprördheten när ett enskilt djur far illa, men det tysta medlöperiet med det faktum att miljoner och åter miljoner djur plågas och dödas för att bli mat på våra tallrikar? Debattfrågor som berör oss själva och vår vardag saknas ju inte.



Att kollektivt sitta och förfasa sig över aktivister och hur långt de är beredda att gå är naturligtvis enklare, men tjänar mer som ett normaliserande över hur trevliga "vi" är och flyttar fokus från vad vi själva bidrar till varje gång vi exempelvis köper kyckling till middag.

2008-11-21 @ 15:30:18
Postat av: - Jack -

stilren bloggdesign ;)

händer idag =)?

2008-11-21 @ 15:35:04
URL: http://fotografjack.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

jack; Välkommen hit!

Det har hänt massor, men det gäller att samla tankarna till ett inlägg. Om nu det som hänt verkligen skulle intressera någon annan.

2008-11-21 @ 19:31:21
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0