Åldersnoja

På Youtube finns det en snutt med Johan Glans som nog ar det roligaste han presterat. Speciellt delen om ålder, godis, kaffebröd och mazariner. Idag fick jag känningar åt det hållet. Inte på grund av begär efter sötsaker, utan orsaken var ett telefonsamtal.


Tvåan ringde medan jag stegade iväg längs Årstaviken mot Åhléns (köp 5 betala för 4). De ville äta lunch och sen ta sig ut i svampskogen. Då höll jag på att avsluta samtalet med en i mitt tycke typisk pensionärskommentar: "Tack för att du ringde!"


Både min mamma och min svärmor sa alltid så på ålderns höst. Det kändes lite deppigt på något sätt. Ringde jag så sällan? Kanske. Eller kände de sig så tacksamma över att fortfarande "få vara med"? Jag vet inte, men själv blev jag glad över erbjudandet att följa med ut bland lavar och mossor. Maken skötte barnvakteriet på Tekniska museet.



Skörden var blygsam, men det fanns fortfarande blek taggsvamp, kantareller och trattkantareller i Södertörns skogar.


Tvåan med familj skulle till äta middag hos några som nyligen fått barn.

- Vad ska flickbarnet heta? undrade jag.

- Sascha.

- Va, det är ju ett pojknamn.

- Åh, det är bara tanter som kommer med såna kommentarer!

- Tack för att du ringde! sa jag.


(Svamppromenaden skördade bara 2000 steg, medan vandringen till och från Ica gav 3000.)


Kommentarer
Postat av: Inga M

Tack för tips och länk! Det var bra och det fanns en heldel annat roligt och välbesökt i anslutning till Johan Gs framträdande på You tube.



Visst säger gamla människor Tack för att Du ringde. Har inte tänkt på det förut, men det måste vara analogt med Tack för brev. Det tog slut med mail. Jag skriver aldrig Tack för mail (eller sms!). Måste kolla om jag börjar säga Tack för att Du ringde till mina barn så småningom.

2008-10-13 @ 06:53:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Tack för kommentaren!

2008-10-13 @ 13:54:59
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

När du påpekar det så minns jag också att min mamma alltid sa tack för att du ringde. Jag har funderat över varför man alltid associerat ordet tant till något negativt. Tanter är väl ganska oförargliga egentligen. Vi går med stavar,stegräknare, sparar pengar till barnbarnen och är barnvakt etc. Det finns de som bär sig värre åt än vad en äkta tant gör. Tanter är faktiskt ganska hyggliga.

2008-10-14 @ 00:08:07
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Det är väl att tanter, i all sin hygglighet, gärna säger vad de tycker och det tycker yngre är störande.

2008-10-14 @ 19:54:55
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0