Bajs på börsen

Nej, riktigt så var inte rubriken på kortet i Algas Nya Finansspel. Men vi syskon tyckte det lät roligare än Baisse på börsen. Speciellt som det betydde att 50 % av kapitalet gick tillbaka till banken.


Idag har tydligen börsen ryckt upp sig några procent, men min stilla undran är: Varför får man aldrig veta att det är goda tider medan de pågår? På 1980-talet t ex. Inte hade jag en aning om att det var det glada 80-talet. Nej, vi bodde i förorten och vände på slantarna precis, som våra grannar. Och tur var väl det för våra barn, eftersom ingen annan heller hade råd med märkeskläder, trots de goda tiderna.


Även senaste åren av goda tider har gått min spårlöst förbi. Inte så att vi behövt vända på slantarna, men det trodde jag mer var vår egen förtjänst. Att vi inte levt över våra tillgångar och inte har ett öre i lån. Och inte heller har vi kunnat bli av med något i börsfallet. Den som inget har, har så mycket mindre att förlora.


Och är inte den ekonomiska krisen lite väl upphaussad, om man säger?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0