Hushållsbestyr

Hade man mer kläder för i världen eller hade man färre garderober? Inte vet jag, men jag kommer ihåg att växlingen mellan sommar- och vinterkläder var ett mindre projekt. Allt skulle vädras eller tvättas innan man hängde undan paltorna.


På husfasaderna, oftast vid balkongen, finns det små ställningar där man hängde kläderna. Nu för tiden ser jag sällan att någon använder den. Vår klädställning sitter vid sovrumsfönstret mot gården. En vädring mot Hornsgatan är inte att tänka på. Maken brukar använda vår till att vädra sandalerna. Har vi dem inomhus, sticker det så i ögonen.


Idag har jag officiellt skiftat till vinter. Nej, jag har inte hängt undan några kläder. Däremot sängkläder. Undan med de tunna täckena och in med de tjocka dunbolstrarna. Ännu vintrigare känns det eftersom man är tvungen att ha tända lampor mitt på dagen.


Dagens middag blir en gammal 70-talsnostalgi, Jambalaya, hämtad från min tunna receptpärm. Lite kycklinggryta kanske skingrar grådiset och den 100%-iga luftfuktigheten.


Annars kan jag meddela att diskmaskinen pajat. Inte kul alls. Förra gången kostade lagningen över 2000 kr. Då var det lilla diskmedelsluckan, som inte öppnades och det krävde ett nytt kretskort. Den här gången är det själva luckan till diskmaskinen, som inte går i lås. Då går inte diskningen igång eftersom luckan är öppen.


Då är frågan: Ska vi laga eller köpa ny? Jag skulle gissa att maskinen är 6 år vid det här laget.


Kommentarer
Postat av: Inga M

När Du hänger undan kläder för säsongen så glöm för all del inte att lägga malkulor i fickorna!

2008-10-11 @ 23:39:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Attans, att jag glömde malkulorna. Den hemska lukten kommer jag ihåg.

2008-10-12 @ 11:59:39
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0