Fredagsvägen 1954

- Pappas motohyckel, pappas motohyckel. Maria upprepade orden om och om igen medan hon drog sin brors leksak fram och tillbaka över golvet.


Betty stod och torkade disk arg som ett bi och hörde inte tvååringens pladder. Tur var det, för pappa och motorcykel var den kombination som hade fått henne att göra slag i saken. Det var sista gången den mannen klev över tröskeln i den här lägenheten. Jerka hade åkt ut genom dörren bara någon timme tidigare och efter honom for hans kläder, som en lavin nedför trappan.


Igår hade de ätit havregrynsgröt till frukost, lunch och middag både hon och barnen. Men idag, idag skulle Jerka komma med mat. Det var torsdag och avlöning. Väntan blev lång och när han väl kom var det utan några kassar. Istället hördes ett rejält motorbuller på vändplanen utanför.


Runt, runt gasade Jerka på sin nyköpta hoj och vinkade glatt till de i familjen, som stod och tryckte näsorna mot fönstret i vardagsrummet.


- Mat? Just det, men Pelle behövde pengar och var äntligen villig att sälja sin motorcykel. Inte kunde jag gå miste om en sån affär.

- Så du tycker att tre barn ska lägga sig hungriga? Är det ett bra alternativ?

- Jag går in och snackar med Kalle och Majsan. De kan säkert låna ut en hundring.



Jag drabbades av lite inspiration efter att ha ägnat dagen åt att avsluta den här boken med dansk/norsk släktkrönika. Det finns ju en del absurda händelser och episoder i min egen familj. 

Förresten kan jag rekommendera boken å det varmaste.

Kommentarer
Postat av: Evis

Ja vem hade inte sparkat ut en sån???

2009-01-08 @ 17:24:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Han var inte den första modern sparkade ut och inte heller den sista. Hon hade näsa för skitstövlar de första 50 åren.

2009-01-08 @ 19:24:33
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0