Skaffa skaffning

Min klagan från i höstas har hörsammats. Det var inte en dag för tidigt! Äntligen någon som begripit att skolan borde hålla med matsäck vid utflykter. Och då handlar det inte om att det kostar pengar utan att det kostar på.


Det kostar på för barnen att komma ihåg lappar och veckobrev. Det kostar på för föräldrar att läsa och att komma ihåg vad de läser och det är jobbigt att ha alla utflykter i huvudet. Ju fler barn desto större mental ansträngning. Hur många nätter har inte någon stackars förälder vaknat med ett ryck och insett att det blir en mycket påver lunch på Hellasgården för något stackars barn?


Och det primära är inte kostnaden för innehållet i matsäcken. Den är försumbar. Det som stör i pengasammanhang är att man får betala för skollunchen två gånger.


Ännu mer störande är de plastiga mataskarna, som föräldrarna lägger pengar på. Slantar som håvas in av Disney m fl och gör dem rikare och rikare.


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tror du har en viktig poäng här. Det kostar på!



Men... är inte det inte just det som är en del av föräldraskapet? Att planera, hålla koll, organisera samt omvårda och stötta?



För mig som lärare så känns det rätt provocerande att få höra att mina lappar och veckobrev mest är "jobbiga". Att föräldrar lägger ansvaret på barnen att komma ihåg att lämna fram dem. I första hand är ju dessa en kommunikation med föräldrarna. Mitt sätt att stötta er i vardagen, så att ni ska kunna planera i förväg, och ha koll på vad som händer i skolan och när det läxor.



Är det inte en föräldrarutin att dagligen titta i sitt/sina barns skolväska?

Använder inte föräldrar almanackor, post-it-lappar eller påminnelsetjänster i mobilen för att komma ihåg saker - tex på jobbet?



Jag köper inte riktigt att skolan ska stödja en sådan här grej enbart ur bekvämlighetssynpunkt för föräldrarna faktiskt.



Tvärt om så kan jag se en pedagogisk behållning i att föräldrarna engageras och involveras i skolan - om än på så låg nivå som att lägga ner en del av middagsmaten i en plastlåda inför nästa dags utflykt.

Signalen som detta handlande är för barnet en jätteviktig insikt.



"Mamma/pappa bryr sig om mig, och samarbetar med min lärare så att skolan ska bli så bra och kul för mig som möjligt".



ps. En portion skolmat kostar mellan 2.50 och 5 kr ungefär. Jag tror de allra flesta föräldrar kan tänka sig avstå denna skattesubvention vid enstaka tillfällen, för att det egna barnet ska få möjlighet att komma iväg på studiebesök, teaterbesök, friluftsdagar, elevens-val-aktiviteter osv...



Alternativet är ju att skolan ställer in alla aktiviteter som sker utanför den egna byggnaden och överlåter alla dylika aktiviteter på familjerna. Tror du det blir billigare, och minska segregeringen i samhället?

Postat av: Majsan

Heja Stumpan! Så bra skrivet. En del föräldrar upprör sig över principer istället för att se till vad det vekrligen gäller. All heder åt lärare som anstränger sig att göra det bästa med marginella resurser och då ska vi föräldrar inte klaga på en matsäck! "Kostar på"? Bit ihop.

2009-01-22 @ 18:35:27
Postat av: Moster Mjölgumpa

Jag trodde att det var så att det inte ska tillkomma några extra kostnader för att ha barnen i skolan. Tänk på de stackare som inga pengar har. Hur kul är det för de barnen att sitta och titta på när kompisarna äter ur sina smaskiga matsäckar.



I min systers barns skola får inget kosta extra, men gör det ändå. Står det på schemat att smörgås skickas med från matsalen så är det en kod. Koden betyder att barnen ska ha det med hemifrån. Men skolan får inte skriva det rent ut.



Själv har jag lite problem med alla matsäckar och lappar, ändå har jag bara två barn. Undrar hur min väninna med nio barn redar ut saker och ting.

2009-01-22 @ 20:32:37
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: frktjatlund

stumpan; nu tillhör jag inte "ordningsmännen" i tillvaron utan har en lite mer bohemisk inställning till livet. Om man kan skattesubventionera höginkomstagares städhjälp, för att de ska få ihop livspusslet, så kan föräldrar i allmänhet behöva lite praktisk hjälp på annat sätt.



majsan; det är väl inte lärarna som håller i skolans matbudget?



mjölgumpa; det räcker med tre för att bli förvirrad.

2009-01-22 @ 22:43:17
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Evis

Rutin att gå igenom barnens skolväska varje dag? Ha!

De är fjorton och både vill ha och förtjänare att ha ett privatliv.



Jag tror dock att vi hittills har fixat alla matsäckar udner åren, trots att man ofta får reda på det när affären redan stängt.

2009-01-23 @ 07:06:15
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Och jag skulle ha varit glad om Trean hade fått med sig en väska hem, som jag kunde gå igenom.

2009-01-23 @ 08:06:00
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Ullah

Alltför många utflykter stör rutinerna i skolan och gör bara förvirrade barn ännu mer förvirrade. Och matsäckarna är ett gissel. Detta säger jag ur både lärar- och föräldrasynvinkel.

2009-01-23 @ 13:47:05
URL: http://guld.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0