Ickeinlägg

Först hade jag tänkt att kommentera dagens ledare i dn. Den om en morddömd ska få utbilda sig till läkare. Men det gjorde jag redan 2007 när fallet var uppe förra gången och eftersom jag inte ändrat uppfattning är det inte så mycket att orda om. Det blir bara en upprepning.


Ett tillägg vore möjligen att debatten känns unken och andas en gammeldags övertro till läkare. Att de är övermänniskor på något sätt med helande händer. Sen efterlyser jag en gränsdragning. Kock? Livsmedelsindustri? Sjuksköterska? Taxiförare? Pilot?


Det enda raka kanske är militärutbildning.


Sen funderade jag över Niklas Ekdals kommentar till Littorins "skitår". Nej, skit är inte synonymt med bajs i sammansatt ord. Det tycker inte jag. När barnen säger att maten är skitäcklig, så smakar den inte bajs. Det är snarare menat som en förstärkning.


Men visst har Ekdal rätt i att det ändå är dumt sagt av Littorin, med tanke på övriga argument.


Nej, det är nog bäst att jag håller mig på det personliga planet. Vi hade middagsgäster i helgen, ett par i 30-årsåldern med turkiskt ursprung. Kvinnan har turkiska föräldrar och är uppvuxen i Sverige. Mannens föräldrar flyttade från Turkiet till Tyskland och lät honom bo hos farföräldrarna sina fyra första år. Då tog de med sig sonen till Karlsruhe, där han fick spendera dagarna inlåst i en förortslägenhet alldeles ensam medan föräldrarna arbetade.


En fyraåring - ensam i ett förortsgetto? Det märkliga är att föräldrarna trodde att de gjorde honom en tjänst och en möjlighet till en bättre framtid. Nu har han, som vuxen lyckats skapa sig en bra tillvaro, trots uppväxten.


Brottningsmatchen om årets semestermål pågår fortfarande och ingen seger är än så länge i sikte.


Kommentarer
Postat av: Fia

Jag jobbade en gång tillsammans med en kvinna som berättade att hon hade låst in sina fyra små döttrar i ett rum varje dag, och så gick hon iväg och jobbade i några timmar. Barnen hade lyckats växa upp och bli fungerande vuxna, men jag rös av obehag och målade i huvudet upp alla tänkbara hemskheter som skulle kunna hända inlåsta barn utan vuxentillsyn. Tänk om de hade fått upp fönstret, eller att det hade börjat brinna i huset...

2009-01-21 @ 20:02:57
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

http://frktjatlund.blogg.se/2007/september/rekapitulation.html



Jag har själv funderat över vad som skulle ha kunnat hända. Och det gjorde mamma också, men tyckte inte att hon hade något val.

2009-01-21 @ 23:17:22
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0